Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av Anonym - 12 augusti 2012 17:14

Jag jobbar nu över sommaren på ett gatukök, vi har rätt mycket omsättning och alla gör allt, dvs alla tar ordrar, lagar mat och serverar. Men en sak jag märkte idag är hur vissa står och kollar lite på menyn, sen bara kollar dom på en och säger vad dom ska ha och tror man ska kunna läsa deras tankar. För det första väntar jag mig en hälsning, jag hälsar på alla kunder och hälsar alltid innan jag beställer på något annat ställe. Men alla gör inte det, hur tänker dom egentligen? Hälsar man inte på alla ställen?


Anledningen varför detta irriterar mig är för att det hände idag, det var en äldre herre som kollade på menyn, när han sedan kollade på mig så hälsade jag, samtidigt som han sa vad han ville ha bara sådär, jag fick naturligtvis fråga vad han sa eftersom jag inte hörde, och då kollade han på mig som om jag vore en idiot. Vafan?! När jag beställer något så hälsar jag alltid först, sen säger jag "Jag skulle vilja ha xxxxxx.", sen väntar man in dom vanliga frågorna, äta här/ta med/sås/allt på osv osv. Men inte vissa människor. Dom kan säga "Hamburgare" utan att hälsa eller annat. Vi har 4 olika storlekar på våra hamburgare och säkert 20 tillbehör att välja på och det är rätt många kombinationer man kan göra med det. Så det är rätt vagt med information.


Vissa säger inte ett skit verkligen. Det finns en äldre man som är inne nästan varje dag i spelbutiken och tippar lite, han hälsar ALDRIG, han lämnar fram sina lappar, ger pengar, tar växel och går ut. Vafan?! Hur jävla svårt är det att säga "Hej, ja, tack, hejdå" och le lite grann. Det är irriterande, för det ingår liksom i jobbet att vara trevlig och mottaglig mot alla, då kan man väl få lite grann tillbaka. Jag trivs jättebra med jobbet, det är inte det. Men vissa människor är bara otrevliga när dom är sånna. Det hade gjort det mycket trevligare för alla inblandade om dom bara tog 20 sekunder av sin dag och log och sa fyra fem ord, vilket underlättar mitt jobb också. Mot främlingar är man väl om något lite extra trevlig bara just för att? Det är ja iallafall, som min syster sa en gång, jag pratar med alla som om de vore min bästa vän. Men varför inte? Ett leende och lite trevlighet kan göra någons dag någon gång. Tänk om personen bakom kassan har en riktig pissdag och kanske mår dåligt, då kan ett leende och lite uppskattning gå en lång väg.


Njae, dagens ris till folk som är bitterfittor, dagens ros till folk som mig som ger kanske lite extra för att vara trevlig och ge andra en trevlig upplevelse i vårt lilla encounter!


- J

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards